Avslut med problem

Taco Bar öppnar i Eskilstuna
9 januari, 2018
Domino’s pizza storsatsar
16 januari, 2018
Visa alla

Det är inte alltid smärtfritt att avsluta en franchiserelation, något som Sören Ahlström, ägare till f.d. Hemmakväll i Gävle, fick erfara under nyårshelgen. Sören sa nyligen upp samarbetet med sin franchisegivare för att gå över till kedjan Sweeets produkter och butiksupplägg vid årsskiftet.  Till hans förvåning skickade Hemmakväll ett mail till alla kunder på Gävlebutikens maillista strax innan nyår där det stod att butiken hade upphört, något som skapade turbulens och irritation både hos kundkretsen och butiksägaren.

Sören Ahlström säger i en intervju till Gefle Dagblad att han tyckte det var oseriöst gjort av franchisegivaren. Sören var själv med och startade konceptet Hemmakväll år 2006 men upplever att mycket har hänt sedan han och de övriga fem delägarna sålde det vidare till ett företag i Landskrona 2009. När franchiseförhållandet började halta beslutade han sig för att avsluta samarbetet men inte stänga sin butik i de lokaler där han drivit företag i mer än 20 år.  Mailet som gick ut till kunderna tycker Sören var ett dåligt drag och att  “Hemmakväll inte kan säga att de stänger något de inte öppnat till en början med”. Han planerar att se till att kunderna får rätt information men undrar om en franchisegivare har rätt att göra så här.

Love von Gertten, ombudsman hos Sveriges Franchistagare:

“- Det är mycket olyckligt det som har hänt. Även om man kanske inte avslutar en franchiserelation som bästa vänner så är det viktigt att man i så stor utsträckning som möjligt respekterar motparten och gör sitt bästa för att undvika handlingar som kan skada denne i onödan. ”