Specsavers-partnern Håkan Esberg är en frisk fläkt inom sin kedja där han kommer med nya lösningar och idéer kring både sortiment och kampanjer. Dessutom är han aktiv som styrelsemedlem i Sveriges Franchisetagare. Vi besöker Specsavers i Nyköping för att få veta mer om Håkans drivkrafter och om hans syn på det goda ledarskapet.
Håkan Esberg har sedan lång tid tillbaka varit entreprenör. Det var dock tillfälligheter som gjorde att han hamnade i sin nuvarande roll som franchisetagare inom optikkedjan Specsavers. I ett skede då han drev egen konsultverksamhet som företagsutvecklare, kom han i kontakt med butiksägarna i den butik han numera är delägare i:
— Idén om att jag skulle ingå partnerskap i butikens franchise uppkom under en period då jag konsulterats av butiken i företagsutveckling. Som det så ofta är, så var det slumpen som gjorde att jag sedan gick in som delägare, inleder Håkan Esberg.
Håkans fall är han retailern i partnerskapet. Egentligen är det inte viktigast för Håkan vad han sysslar med, utan hur och varför han gör saker:
— Jag vet vilka mina främsta drivkrafter är, det handlar huvudsakligen om att förverkliga mina idéer om hur ett bra ledarskap ska se ut.
Hur ser det goda ledarskapet ut enligt dig?
— Min egen grundfilosofi är, ”mår vi bra så går det bra”. Inte minst handlar det om att man som ledare finns tillgänglig på arbetsplatsen så ofta som möjligt, och att man bekräftar att man ser sina medarbetare. Det behöver inte vara så mycket mer än vad jag kallar ’mikromöten’. Blir man bekräftad och får möjlighet att utvecklas, så kommer man trivas på jobbet. Och i förlängningen blir vi mer produktiva och tjänar mer pengar tillsammans.
I Håkans ledarskap känner medarbetarna till företagets målsättningar och ambitioner kring nöjda medarbetare, nöjda kunder samt effektivitet.
— Men det är inte så att jag konstruerat ett eget koncept, utan jag studerar hur andra kedjor jobbar med ledarskapet och tar efter.
Du är mycket driven som ledare och entreprenör. Tar man tillvara på dina egenskaper inom Specsavers-kedjan?
— Ja. Jag sitter med i Specsavers marknadsgrupp där vi bland annat är med och diskuterar kedjans kampanjer. Jag har i flera fall kommit med konstruktiv kritik som lett till förändringar. Det är inte så att vi
sitter och bestämmer, men man lyssnar och tar till sig av goda idéer när det är möjligt. Så det är mycket positivt att kedjan centralt är lyhörd gentemot franchisetagarna. Marknadsgruppen som benämns Partner Communication Form (PCF) sammanträder tre till fyra gånger per år tillsammans med ledningsgruppen i Göteborg. De åtta franchisetagarna, som ingår i gruppen representerar varje affärsregion har valts ut
av alla cirka 250 partners inom Specsavers.
— Mötena är mycket givande och pågår under en heldag med efterföljande middag. Vi diskuterar gemensamma mål och aktuella frågor.
Man ska ha i minne att Specsavers har omkring 120 butiker i Sverige, och totalt har man cirka 2 000 butiker utspridda i tio länder. Så man gör inte förändringar i koncept och kampanjer över en natt:
— Även om konceptet på grund av sin storlek är mycket strömlinjeformat, så upplever jag att konceptet är extremt bra, och vi tar fler och fler marknadsandelar varje dag och är marknadsledande.
Håkan berättar hur han upplever att det finns många tabun kring att sälja inom optikbranschen:
— Traditionellt vill man ofta som optiker inte agera säljare och så att säga ’sälja på folk’. Min uppfattning kring detta är att vi inte ska göra det. Vi ska istället ge kunden det man vill ha. Som säljare ska man inte
vara en krokodil utan en elefant. Vi ska helt enkelt vara lyhörda för kundens egentliga behov och önskemål.
— Och dessa består alltid av två saker, medvetna samt omedvetna behov. Det kunden redan vet att man vill ha behöver man som säljare inte fokusera på, däremot behöver man sälja in det kunden inte vet att man behöver. Den enkla frågeställningen ’vad är du nöjd med? vad saknar du? vad är du missnöjd med?’ räcker i de flesta fall mycket långt då man som säljare vill hitta kundens omedvetna behov, filosoferar Håkan.
Studerar andra franchisetagare
Samtalet leder in på franchise rent generellt och hur det kommer sig att vissa franchisetagare inom ett och samma koncept är mycket framgångsrika, medan det kan gå sämre för andra. Utöver lokala faktorer som geografisk placering och potentiellt antal kunder så finns det enligt Håkan fler saker att titta på om det inte går så bra:
— Igen handlar det om att lyssna på entreprenörer som lyckas och se hur de har gjort. För egen del uppfinner jag inte hjulet själv utan ser hela tiden till hur andra gör. Jag besöker andra Specsavers-butiker över hela landet och studerar hur man blivit framgångsrik inom andra franchisekedjor.
— Jag har med andra ord valt att se och ta efter det som andra som lyckats har gjort i sina verksamheter. Men det handlar naturligtvis om att skruva till andras idéer så att de passar in i det egna konceptets förutsättningar, den egna affärsidén.
Kunnat inleda lokala samarbeten
Som exempel berättar Håkan hur han tagit begränsningarna i Specsavers sortiment som en utmaning och tagit fram lokalt efterfrågade produkter. Han har inlett ett samarbete med en golfklubb i Trosa, efter att de tagit fram ett sätt att göra specialdesignade golfglasögon. Med samma typ av glas har man samtidigt tagit fram glasögon speciellt för jakt och skytte:
— Det har lett till att man från vår produktavdelning undrat hur det kommer sig att vi sålt så bra av glas med just denna speciella gula behandling, som ursprungligen är avsedd för bilkörning på natten.
Han får all tänkbar uppbackning från Specsavers för denna nya idé, som i grund och botten handlar om att se möjligheter istället för begränsningar i konceptet. En kul kampanj man tagit fram i samarbete med golfklubben i fråga är specialdesignade banners som ligger i koppen på banans samtliga hål. På bannern lyder budskapet:
”3-putt? Jag skulle ha gått till Specsavers”.
Man har även planer på att sätta upp skyltar i ruff och välbesökta skogspartier med budskapet:
”Är du här ofta? Jag skulle ha gått till Specsavers.”
Numera har man ställt fram en golfklubba i butiken och det blir ofta en snackis som leder den golfintresserade kunden vidare in på erbjudandet om golfglasögon. Borde ni inte ställa fram ett jaktgevär
också?
— Nja, där går väl gränsen, skrattar han fram.
Med på Sveriges Franchisetagares utbildningsresor
Håkan och optikerpartnern David Nilsson reste med Sveriges Franchisetagare på utbildningsresa i fjol utan några större förväntningar. Han berättar att den största fördelen med att ha rest med var att få tillfälle att umgås och utbyta erfarenheter med franchisetagare från andra kedjor:
— Det som förvånansvärt nog gav mest var att bara sitta ned och prata. Inte minst var det speciellt att få umgås med enbart med arbetsgivare, det var helt enkelt skönt att inte behöva vakta sin tunga.
— Dessutom var utbildningarna och föreläsarna relevanta. Speciellt tyckte jag att Fredric Bohm, som föreläste om konflikthantering, rekrytering och förhandling, var helt ’mindblowing’. Han var sjukt bra helt
enkelt!
Du är styrelseledamot i Sveriges Franchisetagare, hur ser du på förtroendeuppdraget?
— Jag tror i grund och botten på att göra saker tillsammans. Och att tillhöra en organisation som utgör bollplank i frågor kring företagande och inte minst franchiseavtal är värdefullt. Som enskild franchisetagare är det en omöjlighet att avgöra hur ett bra avtal ska se ut och vad som är rimligt. Just den vetskapen har fått mig att förstå att en egen organisation för franchisetagarna är viktig.
Vilka frågor är viktigast för dig att driva i styrelsen?
— Det jag ser som viktigast med konceptet i fråga är att ensam inte är stark. Och för att kunna sätta press som organisation behöver vi vara ganska många. Jag uppskattar att omkring 30 procent av franchisetagarna inom min kedja känner till Sveriges Franchisetagare – det är alldeles för få.
Jag menar att vi behöver bli bättre på att sprida tanken om att verka tillsammans som franchisetagare och som joint ventureföretagare, och hur vi ska bli bättre på att rekrytera nya medlemmar. Det ser jag som de viktigaste frågorna på agendan, avslutar Håkan Esberg.
Text & Foto: Benny Söderberg