För Sveriges Franchisetagare franchising något centralt idag, men franchising har också en historia som sträcker sig långt tillbaka i tiden, vilket vi skall beskriva nu.
De allra första försöken till någonting som kan likna den franchise som finns idag kom I USA där salooner etablerades av bryggerier under 1800-talet. Bryggerierna tillhandahöll utrustning och licenser till barägare som i gengäld måste köpa och sälja bryggeriets öl. Det följdes upp på 1930-talet när företag som hotellkedjan Howard Johnson’s använde sitt varumärke för att skapa en restaurangkedja inom franchising. Detta följdes av företag som Dairy Queen under 1940- och 1950-talen, vilka använde franchising för att snabbt sprida sina restaurangkedjor över USA.
Franchisingens intåg i Sverige kan spåras tillbaka till 1970/1980-tal, då affärsmodellen började vinna mark parallellt med globala trender. Franchising som en innovativ lösning för att snabbt expandera etablerade affärsmodeller och varumärken på den svenska marknaden. Flera internationella företag såg Sverige som en attraktiv marknad för expansion på grund av dess starka ekonomi och öppenhet för nya affärsidéer.
De första branscherna som omfamnade franchising i Sverige var snabbmatsindustrin och detaljhandeln, med företag som McDonald’s och 7-Eleven bland de mest framträdande tidiga exemplen. Dessa företag använde franchising för att snabbt etablera ett fotfäste, vilket möjliggjorde snabb expansion utan de omfattande kapitalkostnader som skulle ha krävts för en traditionell expansionsstrategi.
Som ett svar på detta så startade Sveriges Franchisetagare 1985, då under det uppmuntrande namnet Beroendeföretagarnas Riksorganisation som tidigt började arbeta med lobbyarbete för att stärka franchisetagarnas rätt på den nya marknaden. Bland annat så var man inblandade i förarbetet till lagen som senare skulle bli ”Lagen om Franchisegivares informationsskyldighet”, oftast kallat Franchiselagen. 2011 blev man Sveriges Franchisetagare och började rekrytera en medlemsbas för att mer operativt kunna hjälpa franchisetagare i Sverige.
Under 2000-talet har franchising fortsatt att växa i Sverige och har diversifierats till att omfatta en mängd olika sektorer inklusive utbildning, hälsovård och miljötjänster. Varumärken som Pressbyrån, O´learys, Coop och Fastighetsbyrån har växt sig väldigt stora, och franchising har blivit helt dominerande inom branscher såsom mäkleri, men även varit stark inom detaljhandel och restaurang.
Franchising i Sverige har visat sig vara en framgångsrik modell för både internationella och inhemska företag att växa och anpassa sig till marknadsförändringar. Denna affärsmodell kommer sannolikt att fortsätta spela en central roll i det svenska näringslivet, stimulerad av en kombination av innovation och entreprenörskap.
Som medlem får du tillgång till en mängd olika förmåner såsom rådgivning, avtalsgranskning, förhandlingar och problemlösningar. Dessutom får du tillgång till många olika ramavtal och möjlighet att delta i utbildningsresor.