2022 års utbildningsresa gick till Cypern

maj 29, 2023

Framtidstro på utbildningsresan:
”Gräv där du står, säkra din dagliga verksamhet och att se över dina kritiska processer”

2022 års utbildningsresa gick till härliga Cypern! Vi reste tillsammans med VING och vår systerorganisation Sveriges Servicestationer till Sunwing Sandy Bay Beach i Ayia Napa för en härlig utbildningsvecka under septembersolen.

Hur vi bäst hanterar den kommande lågkonjunkturen med ökade räntor och elpriser sammanfattades när branschkollegor ifrån hela landet slog sina kloka huvudet ihop. Temat för året – Individen, Chefen och Butiken – hanterades av våra skickliga föreläsare som både skakade om oss och gav oss verktyg för att nå bättre resultat i våra verksamheter.

Årets utbildare

Med en ytterst personlig historia gav läkaren och författaren Anders Södergård oss inspiration att våga ta tag i våra liv och vanor för att leva och må bättre. IT-säkerhetskonsulten Hanna Linderstål fick oss att sätta fokus på våra slarviga IT-vanor. Vi behöver identifiera, förstå och ta ansvar för våra mest kritiska processer. Föreläsaren Johan Uhlin uppmanade oss att involvera all personal i verksamheten för att få den dagliga driften att fungera bättre och förhandlaren Hans Johansson sporrade oss till att våga vara chefer, ta tag i problem och att göra detta hellre tidigt än sent.

Medlemsförmåner genom våra leverantörer

Till årets konvent hade vi med oss 175 medverkande, franchisetagare – medlemmar i systerorganisationerna Sveriges Franchisetagare och Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS)- leverantörer, utbildare och stora delar av OSS personalstyrka. Förutom det gedigna utbildningsprogrammet så genomfördes även en mässa där våra leverantörer visade upp både produkter och tjänster. Bland annat har Sveriges Franchisetagare ramavtal för el, försäkringslösningar, tjänstepension, arbetsglasögon och säkerhetsutrustning, flera erbjudanden som bidrar till en enklare, billigare och säkrare vardag i verksamheten för dig som medlem.

Omvärldsanalys

OSS’ VD Robert Dimmlich inledde med en övergripande omvärldsanalys som senare ringade in de nationella utmaningarna. Tyvärr leder den internationella utvecklingen med Rysslands aggressionskrig i Ukraina till stora konsekvenser. Sanktioner och handelshinder har tyvärr inte fått den omedelbara effekt som västvärlden önskade, då Ryssland i huvudsak lyckats sälja sin olja och gas till Kina och Indien. I stället har ett enormt energiförsörjningsproblem uppkommit i hela Europa. I kölvattnet av denna utveckling har dessutom inflationen sprungit iväg och de flesta riksbanker höjt sina räntor markant. Denna kontext och utveckling i omvärlden ger tyvärr förutsättningar för en lågkonjunktur.

Den perfekta stormen

Nationellt i Sverige, tillsammans med kommande avtalsförhandling och vår transformering från billig el till liknande elkostnader som i övriga Europa, läggs grunden för en perfekt storm. Sveriges avtalsförhandlingar utgår från tysk industri, vilket indikerar att svenska löneavtal kommer att landa på ca 4,3 % i årlig löneökning, det så kallade ”Märket”. Sverige har under flera decennier haft låga elkostnader som en konkurrensfördel, och när denna förutsättning nu utraderas tillsammans med en kommande lågkonjunktur, gäller det att sätta rätt fokus för att överleva den perfekta stormen. Som en deltagare uttryckte det ”Det bästa sättet att ta sig igenom en storm är att åka med fören först”.

Möjligheter till ökad lönsamhet

Flera nya möjligheter till ökad lönsamhet och besparingar presenterades. Olle Janrik, OSS, berättade om semibemannade butiker som drar ner personalkostnader och ger ökad lönsamhet, ett koncept som expanderar i de branscher det gör sig möjligt.
Ämnet Säkerhet behandlades med rekommendationer att satsa på höjd IT-säkerhet, att använda Svensk Handels säkerhetsapp, både för att anmäla brott och för att bli förvarnad om bedrägeriförsök, samt att se till att ha bra larmlösningar för personal både i och utanför verksamheten. Våra duktiga utbildare kompletterade under sina föreläsningar denna bild och uppmanade i ett sammanfattande panelsamtal att du ska våga gräva där du står, säkra din dagliga verksamhet och se över dina kritiska processer.

Nätverk av franchisetagare

Som vanligt är den kollegiala och sociala samvaron en förutsättning för att genomföra ett lyckat konvent. Självklart ska resan planeras väl och innehållet vara relevant och matnyttigt, men alla deltagare behöver också få tid och möjlighet att utbyta erfarenheter. Under vår vecka hann vi med otaliga och oändliga diskussioner, vi åt god mat tillsammans och vi tankade energi, precis som vi brukar under våra utbildningsresor. Vi fick gott om motion genom Lili Volmberg, vår duktiga fitness-ledare, som körde flera dagliga pass, både på solvarmt gräs innan frukost och i poolen efter lunch mellan utbildningspassen.

Slutligen ska det noteras att en beachvolleyturnering avgjordes med åtta taggade lag som kämpade väl i hård konkurrens. När sanden lagt sig efter den sista intensiva drabbningen stod Preems lag som vinnare med laget Sveriges Franchisetagare som tvåa. Revanschlusten är dock stor och redan nu sätts taktiken för hur man ska ta hem bucklan nästa år. Utbildningsresan går till då till Rhodos och planeringen är sedan länge i full gång hos Catarina Lindberg och Olle Janrik, OSS, som i år var ansvariga för resan.

Tack till er alla!

Vi vill passa på att tacka alla deltagare för en fantastiskt rolig och inspirerande vecka och hoppas få ta emot er under september 2023 under nästa års utbildningskonvent!