Makeup-artisterna Therese Lindh och Henric Haagaard trivs mycket bra som franchisetagare inom Make Up Store. Dessutom har man under lång tid varit medlemmar hos Sveriges Franchisetagare. Vi besöker deras butik i Linköping för att få veta mer om koncept och deras syn på medlemskapet.
Efter att ha utbildat sig som Makeup-artist i stockholm valde Henric Haagaard efter några års jobb att flytta hem till Linköping igen. Med sig i bagaget hade han idén om att öppna en egen Make Up Store-butik tillsammans med sin syster Therese Lindh:
— Efter att vi bestämt oss för att satsa på ett eget franchise så öppnade vi upp under 2004, säger Therese.
Ingen av dem hade tidigare erfarenhet av företagande så Therese gick en starta eget-utbildning och jobbade halvtid på sitt tidigare jobb parallellt med butiken. Henric fick med sina tidigare kompetenser fort igång verksamheten:
— Det gick så himla bra med en gång, så Therese fick ganska snart sluta sin halvtidstjänst och jobba heltid i företaget.
Hur upplever ni det rent affärsmässigt att vara franchisetagare?
— Det jag kan tycka är skönt är att konceptet som sådant är klart. Allt från skyltning, butiksinredning, kollektioner och produkter och så vidare. Vi behöver inte själva leta efter nyheter på marknaden och kan i och med det färdiga konceptet fokusera på att ge bra service till våra kunder, säger Henric.
Det som är speciellt med själva konceptet är att man utöver att sälja smink och andra skönhetsprodukter, även är ett lärande sminkmärke:
— Vi tar oss alltid tid att visa kunden hur man ska bruka de olika produkter man avser köpa. Vi sminkar helt enkelt kunderna så att man får se tekniker och det faktiska resultatet.
Therese fortsätter:
– Många kunder tar sig ofta tid att sätta sig ned vänta på sin tur eftersom man värdesätter den extra servicen. Men naturligtvis tar kunderna även sina bekanta produkter direkt från hyllan vid behov.
Det vi jobbar mycket med är just så kallade sit-downs som Therese nämnde, där kunden får sätta sig ned vid makeup-stationen.
— Det kan hända att kunden först kommit in i butiken för att köpa en foundation. Här får vi möjlighet att visa kunden passande kompletterande produkter som puder, rouge och concealer. Vi visar samtidigt hur man ska lägga på produkterna vilket ofta leder till att man även köper de föreslagna produkterna, förklarar Henric.
Vilka är de mest populära produkterna?
— Vi säljer mest av basprodukter för läppar och ögon, men även mycket foundation.
Make Up Stores produkter är för övrigt inte så ‘söta’, utan färgskalorna går mer åt natur och pastell, säger Therese.
Hur ser ni på franchise som affärsmodell?
— Som jag nämnde så är det väldigt bekvämt att få ett färdigt koncept. Vi funderar faktiskt för närvarande på att öppna en till butik av ett helt annat slag inom en annan kedja, eftersom vi tycker att det är så kul. Det vi kollar på är andra franchisekoncept, så visst gillar vi franchise företagsform, säger Henric.
Det syskonen kommer att göra annorlunda ifall man väljer att gå in ett ytterligare ett system, är framförallt att inte gå in på samma sätt som då man gick in i Make Up Store:
— Då gick vi så att säga rakt in utan att egentligen ha fått något som helst expertutlåtande kring franchiseavtalet. Med facit i hand kommer vi direkt ta hjälp av avtalsservicen som vi får genom medlemskapet i Sveriges Franchisetagare, säger Therese.
Ni har varit medlemmar relativt länge, hur kommer det sig?
— Det hela började med en schism med franchisegivaren för ett antal år sedan. Alla dåvarande 15-talet franchisetagare gick samman för att ta tag i situationen gemensamt. I den vevan kontaktade vi Robert Dimmlich på Sveriges Franchisetagare för att få hjälp. Han gjorde för övrigt ett ‘hästjobb’. I samband med att vi fick stöd i förhandlingarna så gick vi alla in som medlemmar, Henric fortsätter:
— Vi upplever medlemskapet som en trygghet, vi kan så att säga mejla Love von Gertten på Sveriges Franchisetagare när som helst och fråga om vad som helst kring franchise, eller skicka ett avtal för granskning och feedback. Det är närmast som att ha en egen jurist i fikarummet!
Även om de i praktiken inte ringer Sveriges Franchisetagare dagarna i ända, så är vetskapen om att hjälpen finns där vid behov en stor trygghet.
— Vi känner verkligen att Sveriges Franchisetagare står på vår sida, för oss är den vetskapen anledning nog till att vara medlemmar, avslutar Therese Lindh.
Text & Foto: Benny Söderberg.