Från Enköping till Moulin rouge

Lotta Walo har fastnat för franchise som företagsform. Först inom zoofackhandeln och numera som krögare inom restaurangkedjan Pinchos. Vi är nyfikna på konceptet och hur relationen med givaren fungerar.

Entreprenören Lotta Walos Pinchosrestaurang är centralt belägen intill stortorget i Enköping. Då vi anländer i förmiddagsregnet har man ännu inte öppnat upp, men det är lätt att föreställa sig kvällspulsen bland minglande restaurangoch barbesökare här mitt i den krogtäta i stadskärnan. Vi slår oss ned i restaurangen med en välsmakande kaffe latte: — Jag som entreprenör hunnit med flera olika verksamheter, först som frisör där jag drev salong och hyrde ut stolar. Därefter drev jag och min man ett hunddagis, pensionat och hundsim under flera år.

Eftersom djurintresset är stort fick Lotta idén att driva en egen zoo-butik och fick upp ögonen för Arken Zoo-butiken där de bor i Bålsta, och kontaktade givaren. — Butiken var inte till salu, dock kände jag till att man ännu inte etablerat någon Arken Zoo-butik i Enköping och föreslog att vi skulle kunna etablera här. Och efter att ha funnit en perfekt lokal för ändamålet blev vi franchisetagare och jag och min man drev vår första Arken Zoo-butik. Vi utökade senare med ytterligare en butik i Strängnäs.

Förslag

Under ett franchisetagarmöte några år senare fick de höra att en franchisetagare även öppnat en Pinchos-restaurang parallellt med sin Arken Zoo-butik, och de blev inspirerade:
— Vi slog senare till då Pinchos här i Enköping var ute för försäljning 2019 och övertog som franchisetagare. Och detta skedde samtidigt som Arken Zoo centralt var i färd med att köpa upp kedjans samtliga butiker, så vi sålde våra zoobutiker i samma veva och blev krögare. Och under 2021 startade vi ytterligare en restaurang, denna gång i Katrineholm. Så visst, vi satsar verkligen för fullt. Och inom kedjan uppmuntrar man den som vill driva fler enheter.

Ni har uppenbarligen fastnat för franchise som affärsidé

— Jag älskar franchising och ser bara fördelar. Sedan finns det naturligtvis både bra och dåliga kedjor. Även om man som nybliven franchisetagare kan oroa sig för franchiseavgiften, så sätter jag numera stort värde på vad man faktiskt får. — Allt från prisuppdateringar och förhandlingar med leverantörer till trender och marknadsföring är jättetunga och kostsamma arbetsuppgifter som man får hjälp med från kedjan.

Hur upplever du Pinchos som franchisegivare?

— Man har en nära relation med oss franchisetagare och försöker bibehålla det intima samarbetet, trots att vi expanderar intensivt inte minst i övriga Norden. Idag har kedjan cirka 70 restauranger i Norden. De anställda inom kedjan är verkligen superprofessionella och man får oftast hjälp direkt med allt från it-system till inköpsfrågor på detaljnivå. — Våra regionchefer ringer ofta upp och kollar läget. Och vi kan skicka nyanställd personal på utbildning på någon av de centrala restaurangerna så att man snabbt kan komma in i jobbet och även få ut kockar till vår restaurang för utbildning. Det är verkligen roligt att vara verksam inom vår kedja, och restaurang i sig är en rolig bransch. Man jobbar ju så att säga med folks nöje i jämförelse med hundmat som är mer ett ‘måste’.

Franchisetagarna möter regelbundet givaren i ett samverkansråd där vd, marknadschef med flera deltar. 

—Det är högt i tak och man tar till sig av åsikter och ger alltid svar på eventuella frågor. Vad är det i Pinchos affärsidé som sticker ut mest enligt dig?

Vad är det i Pinchos affärsidé som sticker ut mest enligt dig?

— Först handlar det om vår app där man kan boka bord, beställa och betala för beställd mat och dryck. Och våra mindre portioner i ’tapas’-format med rätter från s hela världen är också speciella, vilket gör det möjligt att äta flera olika rätter utan problem. Sedan är det visuella i konceptet speciellt med cirkustema och Moulin Rouge-känsla. Vi samtalar avslutningsvis om positiva effekter av pandemin och Lotta kan uppleva hur hon nu fått bättre koll på det mesta i verksamheten, inte minst kring varulager och inköp:
— Tidigare sysslade jag mestadels med pappersarbetet i företaget, men under pandemin fick jag jobba med de flesta arbetsmomenten i restaurangen. Och som ett resultat av detta sköter jag numera all städning vilket också bidrar till mer lönsamhet. — Nu ser vi, efter att samhället öppnat upp, fram emot en lukrativ sommar med många gäster ute vid vår nybyggda uteservering, avslutar Lotta Walo. n

Text & Foto: Benny Söderberg

Först publicerad i Franchise Focus sommar 2022