Båda paret Christel och Hans Fischleins Arken Zoo-butiker ligger i topp-tio utvecklingsmässigt bland kedjans cirka 120 Arken
Zoo-butiker i Sverige. Ett resultat som imponerar, men som inte får deras ambitioner att slå sig till ro. Istället satser de även friskt på en nyöppnad Pinchos-restaurang i centrala Ystad.
Christel och Hans Fischlein har trettioårig erfarenhet från egenföretagande och kom in i franchise för cirka sju år sedan. Vid ett tillfälle hade de 500 kvadratmeter egenägd lokalyta till övers och funderade på vad ytan skulle användas till:
— Då vi inte ville hyra ut till någon annan, resonerade vi kring att starta någon form av butiksverksamhet. Vi drog oss naturligen till någon form av verksamhet inom djurbranschen eftersom Hans sedan många år är entreprenör inom gårdsservice och djurfoder i olika former. Och efter att vi rekommenderats Arken Zoo-kedjan av en tidigare anställd — som vid tillfället själv var franchisetagare inom Arken Zoo — så gick vi vidare och tog kontakt, inleder Christel.
Sagt och gjort, för sju år sedan öppnade de följaktligen sin första Arken Zoo-butik i Hörby. Och för fyra år sedan öppnade man ytterligare en butik inne i centrala Ystad.
Hur kom det sig att ni valde att driva affärsverksamhet som franchise parallellt med egenföretagandet?
¬— Eftersom vi inte hade någon erfarenhet vare sig av att bygga och inreda butik, eller av att ta hand om smådjur och så vidare, så resonerade vi som så att det bästa för oss var att gå in i ett färdigt koncept, och att sedan följa det till hundra procent. Hans fortsätter:
— Och ifall det skulle gå dåligt så tänkte vi att man inte kunde skylla på oss, eftersom vi avsåg att följa koncept och handbok till punkt och pricka.
Och precis så har de gjort och det går bra. Båda deras zoo-butiker ligger i topp-tio utvecklingsmässigt i en jämförd 12-månadersperiod enligt en mätning där ett antal parametrar ingår, bland landets cirka 120 Arken Zoo-butiker utspridda i 69 städer runt om i Sverige. Av dessa är omkring ett femtiotal butiker franchise.
— Vi är överlag nöjda med franchisegivaren. Visst kostar franchiseavgiften en del, men det är ju pengar som vi får mycket i gengäld utav, beträffande konceptet och allt kring detta. Jobbet är så att säga redan gjort. — Och av vad vi erfar så är marginalerna goda i avtalet, till skillnad från andra kedjor där det enligt uppgift kan vara mycket svårare att skapa lönsamhet för bägge parter, lägger Hans till.
Det sker en hel del inom fackbranschen för Zoo-handlare. Större aktörer polariserar ägandet av de tre största kedjorna Arken Zoo, Djurmagazinet och Grizly vilket skapar en ovisshet kring framtida affärsmodeller och konstellationer inom branschen. Dessutom hårdnar konkurrensen genom tillkomna icke renodlade zoo-kedjor som till exempel Granngården.
— Något som medfört både förnyelse och förändring är att franchisegivaren relativt frekvent bytt vd:ar. Sedan vi gick in i kedjan har man bytt vd fem gånger. Så visst kräver det mycket av oss i vårt ledarskap med att både genomföra och motivera personalen kring förändringar som kan handla om allt från kampanjer till säljkvoter, berättar Christel.
Eftersom både Christel och (inte minst) Hans är väldigt driftiga beträffande sitt företagande, genomförde de en ’roadtrip’ i samband med att en ny finsk ägare nyligen förvärvat kedjan. De bilade norrut genom hela Sverige, och via Tornedalen vidare ned genom Finland i syfte att besöka och studera andra kollegors Arken zoo-butiker i både Sverige och Finland:
— Vi gjorde under resan ett första stopp i Gävle och gick hungriga in på en Pinchosrestaurang. Vi hade aldrig varit på en Pinchos- restaurang tidigare, och blev helt sålda på hela konceptet, maten och beställning via app. Så vi besökte under resan flera andra Pinchos-restauranger och fastnade allt mer för kedjan, säger Hans.
Det hela slutade med att de efter resan tog kontakt med Pinchos och frågade om Ystad var ledigt för eventuellt öppnande av en restaurang, och det var ledigt. Man öppnade en tid senare upp sin Pinchos-restaurang mitt i centrala Ystad:
— Vi är 27 anställda på restaurangen och vi har en jättegod stämning och arbetsglädje.
Ni följde med på Sveriges Franchisetagares senaste utbildningsresa. Vad är era intryck från resan?
— Resan var mycket givande, inte minst utbildningarna. Vi ska åka med även på nästa resa, det hade vi inte gjort ifall vi inte varit så nöjda.
— Till skillnad från ‘vanliga’ kurser, så blir det en annan känsla här, i och med att man sitter vid poolen i solen och arbetar i grupper — man kopplar så att säga av samtidigt som man jobbar, säger Christel.
Vilka utbildningsämnen skulle ni vilja se på nästa resa?
— Ledarskap, svarar de unisont.
Eftersom utbildningstemat på nästa resa är ‘Personal’, med ämnen som konflikthantering, rekrytering och förhandling samt arbetsrätt och GDPR (den nya pul-lagen), så kommer de säkerligen blir stimulerade av kursinnehållet. Med så många verksamheter, och dessutom kanske fler framgent, så blir det följaktligen många anställningar. Och naturligtvis är då ett kompetent ledarskap centralt.
Franchise Focus är övertygade om så är fallet i Christel och Hans Fischleins företagande.
Text & Foto: Benny Söderberg