För många som står och väger mellan att bli franchisetagare eller göra någonting annat som egenföretagande så är det viktigt att förstå skillnaden. Vad utgörs den av? Och franchise, är det en lightversion av egenföretagande?
Konceptet:
När det gäller konceptet för verksamheten så står egenföretagaren för detta själv. Det har både för och nackdelar. Fördelen är att det som investeras i konceptet blir din egen immateriella egendom. Nackdelen är dock att det är svårt att hitta vinnande koncept, och du konkurrerar från första dagen med koncept som redan är välkända hos allmänheten. Här kan franchising vara en stor fördel då du köper in dig på ett koncept som redan är beprövat – det vill säga ett koncept och varumärke som kunderna gillar och känner igen från dag ett.
Inredning och interiör:
Här finns det också för och nackdelar. För en egenföretagare så måste man lösa detta själv. Det innebär att du måste bygga en interiör som känns attraktiv, och själv förhandla priser med leverantörer vilket kan vara en utmaning. Samtidigt så får du (på gott och ont) en interiör som blir precis som du vill ha den. Med ett franchisekoncept så får du räkna med att det blir snyggt, och konceptenligt och du slipper tänka på det. Men du kan också vara bunden till specifika leverantörer, som inte nödvändigtvis behöver vara billiga. Man bör också vara uppmärksam på att vissa franchisegivare själva får intäkter via inredning som du är tvungen att köpa som franchisetagare.
Leverantörer och utbud:
Är du egenföretagare så skaffar du egna leverantörer och bestämmer ditt utbud. Det innebär att du inte kan ta in varor som är exklusiva för andra varumärken, utan behöver hitta egna. Du kan inte heller få en stordriftsfördel som kommer av en kedja. På plussidan så slipper du ta in varor som du själv inte tror på, och som kan vara lågmarginalvaror och kan ha kontroll på att eventuell kickback landar i din ficka och inte i franchisegivarens. Det är en vanlig fälla i dåliga franchisesystem att landa i som franchisetagare att vara låst i leverantörsavtal som förhindrar dig att kunna skapa lönsamhet i verksamheten.
Marknadsföring:
Marknadsföring är generellt ett område där det är svårt att vara effektiv som egenföretagare. Visserligen har du 100% inflytande över vad som sägs, och vilka varor du ska marknadsföra – men alla kostnader för att ta fram material bär du själv, och för ett varumärke som inte har någon stark ställning på marknaden. Fördelen är såklart att du kan lyfta fram de varor du tjänar mest pengar på i marknadsföringen.
Utbildning:
Gällande utbildning så kan det vara en fördel att i ett välfungerande franchisekoncept så skall franchisegivaren ta fram relevanta utbildningar. Det kan exempelvis vara inom sälj, ekonomihantering, kundhantering eller ledarskap. Det gör att du som företagare inte behöver bekymra dig lika mycket kring vilken utbildning du behöver ge dig själv och din personal. Nackdelen är såklart, att om du redan har mycket utbildning liksom din personal – kan du ändå vara tvungen att genomgå en del utbildning i franchisesystemet till en kostnad som du hellre hade använt till något annat.
Undrar du över någonting i ditt eget franchisesystem? Det skall i regel framgå i Franchiseavtalet och du är alltid välkommen att ringa oss. Vi ska så klart också nämna att en fördel med att vara franchisetagare, är att du kan vara medlem i Sveriges Franchisetagare vilket blir en partner till dig under hela din tid som franchisetagare!
Som medlem får du tillgång till en mängd olika förmåner såsom rådgivning, avtalsgranskning, förhandlingar och problemlösningar. Dessutom får du tillgång till många olika ramavtal och möjlighet att delta i utbildningsresor.