Räkna alltid med fel kalkyl

augusti 16, 2024

Att starta ett företag inom ett franchisesystem och slutligen bli franchisetagare kan verka som en dröm som går i uppfyllelse. Du kan få tillgång en färdig affärsmodell, stöd från franchisegivaren och en vägledning som ska kunna ge dig en konkurrensfördel mot andra småföretagare. Men även om det kan kännas som att allt är ordnat, finns det en kritisk aspekt som du absolut inte får missa: Kalkylen. Om siffrorna i kalkylen inte stämmer, kan den drömmen snabbt förvandlas till en mardröm. Låt oss prata om varför.

Franchisekalkylen

 

När en affärskalkyl för en franchisetagare sätts ihop är det lätt att kalkylen blir för optimistisk. Problemet är att du som tillträdande franchisetagare har väldigt lite underlag på vilka siffror som skall vara i kalkylen. Vilka uppstartskostnader har jag egentligen? Har jag rätt marginal i kalkylen? Finns det andra löpande kostnader som jag inte räknat med?

Om intäkterna eller marginalerna har överskattats står du snart inför ett riktigt problem. Medan räkningarna fortsätter att komma in, kan kassaflödet sina snabbt om intäkterna inte lever upp till förväntningarna.

 

Kostnader inom Franchise

 

Om du underskattar kostnaderna riskerar du att hamna i lika svår situation. Låg det verkligen pengar för reklamationshantering i budgeten? Hur var det med möjligheter för Franchisegivaren att lägga upp extrakampanjer som du skulle vara med och bidra till? Finns det andra löpande kostnader som inte är budgeterade som IT-kostnader, marknadsföring eller hantering av e-handelsreklamationer? Om kostnaderna drar iväg och överstiger budgeten, börjar det snabbt kännas som att du jobbar i motvind. När varje månad slutar med ett minusresultat, blir det svårt att se ljuset i tunneln.

Om alla dessa problem staplas på varandra, finns risken att företaget går i konkurs. Det är inte bara en ekonomisk förlust, utan kan också ha djupa personliga konsekvenser. Stressen av att se sitt företag kämpa kan påverka din hälsa, dina relationer och ditt allmänna välbefinnande. Många franchisetagare har berättat om hur sömnlösa nätter och ständig oro har tagit över deras liv när deras företag hamnat i kris.

 

Franchisegivarens affärsdata

 

Det finns en annan part som kan (eller bör) ha affärsdata som är relevant, och det är Franchisegivaren. Här ska man kunna ha en förväntan på att Franchisegivaren antingen skall kunna göra en skälig uppskattning på en kalkyl (baserat på hur andra enheters ekonomi har sett ut i olika skeden av uppstart) – eller att Franchisegivaren skall kunna göra en ännu mer exakt kalkyl om det är så att du inte är den första franchisetagaren i ditt affärsområde.

Så hur kan du då säkerställa att din kalkyl är korrekt? Du kan en låta en extern expert se över kalkylen för att se om det finns något krav enligt franchiseavtalet (Se Avtalsgranskning) som det inte är budgeterat för, men man bör också efterfråga att Franchisegivaren skriftligen garanterar att budgeten är baserad på relevant affärsdata. Detta bör ligga i anslutning till själva budgeten när den översänds av franchisegivaren. Även om parterna i Franchiseavtalet i regel (säkerställ även detta) brukar lova varandra att inte delge felaktiga data så överlämnas i regel en kalkyl innan själva Franchiseavtalet överlämnas och därför skall man specifikt i så fall få garantier på att kalkylen är korrekt.

 

Tips gällande kalkyl inom franchise

 

Så, vad är slutsatsen? Innan du kastar dig in i drömmen om att starta ett franchiseföretag, se till att du har en realistisk och noggrant genomarbetad affärskalkyl.  Se till att du har räknat med alla möjliga kostnader och att du inte har överskattat intäkterna. För det är genom att vara realistisk och noggrann från början som du ger dig själv de bästa chanserna att inte bara starta, utan också driva ett framgångsrikt och hållbart företag. Om du inte tror att du är bäst lämpad för att göra en bedömning av realismnivån i kalkylen – gör följande:

  1. Vänd dig till extern expert såsom Sveriges Franchisetagare
  2. Vänd dig till Franchisegivaren att få ekonomiskt jämförande data från andra enheter inom systemet
  3. Kolla med en kollega inom systemet om det är något som saknas i din kalkyl baserat på deras erfarenhet av uppstart och marginaler inom systemet.

Bli medlem

Som medlem får du tillgång till en mängd olika förmåner såsom rådgivning, avtalsgranskning, förhandlingar och problemlösningar. Dessutom får du tillgång till många olika ramavtal och möjlighet att delta i utbildningsresor.